تهران، بهشتی، میدان تختی
شنبه - پنجشنبه 9.00 - 17.00

سازه باستانی چین و آشنایی با معماری چینی

معماری و سازه باستانی چین
چکیده این مطلب:

از همان زمان های باستان، چندین نمونه ی مختلف از معماری چین در این کشور معرفی و پیاده سازی شده است که در این جا ….

نویسنده: منتشر شده در: 16 سپتامبر 2022 4,219 بازدید

آشنایی با سازه باستانی چین

کشور چین معماری سنتی قابل احترامی دارد که خودشان هم بسیار به آن مفتخرند و قدمت آن به عصر زو (zhou) در 2000 سال پیش برمی گردد. از همان زمان های باستان، چندین نمونه ی مختلف از معماری و سازه باستانی چین در این کشور معرفی و پیاده سازی شده است که در این جا قصد معرفی آن ها را داریم.

سازه باستانی چین

سازه باستانی چین

ویژگی های کلی معماری چین

از زمان های باستان، مردم خانه های چوبی می ساختند و در آن ها زندگی می کردند و گاهی هم جنس این خانه ها از آجر و سنگ بود که هر کدام از این سازه ها، ویژگی های خاص خود را داشتند. در دوران باستان، خانه ها برای در امان ماندن از باد و باران، طوفان، زمین لرزه و سیل و دیگر بلایا ساخته می شده است. البته در کنار محفوظ ماندن از بلایا، ساخته شدن خانه ها دلیل دیگری هم داشته است و آن هم برای رواج دادن مذهب بوده است.

معماری چینی در گذر زمان

فرهنگ چین، هزاران سال پیش در کناره های رودخانه زرد و رودخانه یانگ تسه کیانگ شکل گرفت. در آن دوران به دلیل طغیان گاه به گاه رودخانه ها و امکان سیل، مردم مجبور شدند تا خانه هایی از جنس چوب بسازند. جنگل هایی که در آن جا وجود داشت هم منابعی خوب برای تامین چوب مورد نیاز خانه ها بودند. البته شکل و شمایل معماری سازه های چوبی از دوره ی زو که به سال های 221 تا 1045 قبل از میلاد مسیح برمی گردد تا امروزه، دچار تغییرات زیادی شده است و امروزه سبک و سیاق خانه ها به سمت معماری غربی گرایش پیدا کرده است.

در آن دوران، ستون هایی که برای نگه داشتن خانه استفاده می شد، در فونداسیون خانه کاشت نمی شد تا  در مواقع وقوع زلزله و یا طوفان، شکل ارتجاعی داشته باشد و از طرف دیگر هم، گسترده تر کردن و یا نوسازی آن راحت تر باشد.

باغ های چینی | معماری چین

باغ های چینی | معماری چین

سازه باستانی چین: سقف های آویزان سنگین

یکی از اصلی ترین ویژگی هایی که در خانه های سنتی چین دیده می شود و خیلی هم شناخته شده است، سقف های آویزان شده از کنار خانه با گوشه های رو به بالا است. عالی ترین نمونه های این نوع معماری و سازه باستانی چین را می توان در کاخ های ساخته شده در شهر ممنوعه دید، آن ها بر این عقیده بودند که این کار باعث می شود تا سقف های چوبی از فرسایش در امان باشند. استایل ها و دل های مختلفی که از خانه های آن دوران وجود دارد، نشان دهنده ی این است که چطور چینی ها خودشان را در طی قرن ها با شرایط مختلف تطابق داده اند.

معماران چین باستان، به رنگ ها وتزیینات به کار رفته در سازه ها، توجه زیادی داشته اند و اغلب ساختمان ها کاملا رنگارنگ بودند. شیرهای سنگی، ستون های تزیین شده و گل های زنگارنگ، برای تزیین نمای بیرونی ساختمان استفاده می شده است.

باغهای چینی هم در آن زمان، بخش مهمی از معماری و سازه باستانی چین را شامل می شده اند و برای خاندان سلطنتی و قبایل اشرافی در آن دوران، اهمیت زیادی داشته اند. در واقع این باغ ها فقط برای قبایل سلطنتی و اشرافی چین، ساخته می شده است.

باغ های چینی | معماری چین

باغ های چینی | معماری چین

سازه باستانی چین: سازه های مذهبی چین

در کشور چین، 4 مذهب رسمی اسلام، مسیحیت، تائوییسم و بودیسم وجود دارد که هر 4 تا، تاریخی طولانی در این کشور دارند. از آن جایی که امپراطور چین در آن دوران سعی در معرفی بیشتر بودیسم در این کشور داشت، به همین خاطر استایل سازه های بودایی همان استایل سلطنتی را دارد و سازه ها اغلب بزرگ و چشم نواز هستند.

سازه های مذهبی چین

سازه های مذهبی چین

سازه های تائوییسم، بیشتر شبیه به خانه های مردم عادی و از جنس آجر هستند تا در گذر زمان مقاوم باشند و از هم نپاشند.

سازه های مسیحی درچین، الگو گرفته از کلیساهایی هستند که در کشور غربی ساخته شده اند و سازه های اسلامی در چین هم ترکیبی از معماری و سازه باستانی چین و معماری خاورمیانه است.

معماری مدرن چین

امروزه، خانه های کمی را در چین پیدا می کنید که از چوب ساخته شوند، خانه های جدید با بتن و مواد ارزان تر ساخته می شوند و در واقع به نوعی معماری و سازه باستانی چین امروزی، به سبک سازه های غربی نزدیک تر شده است. اگر چه که این موضوع در همه ی موارد هم صادق نیست و امروزه هم خانه های در حال ساختی را می بینیم که از اصول فنگ شویی پیروی می کنند و به سبک قدیم ساخته می شوند.

معماری مدرن چین

معماری مدرن چین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 20 =

تماس بگیرید