تهران، بهشتی، میدان تختی
شنبه - پنجشنبه 9.00 - 17.00

رودخانه تاریم

موقعیت-جغرافیایی-و-شرایط-آب-و-هوایی-رودخانه-تاریم2---بهروزسیر
چکیده این مطلب:

تاریم چیست و در کجا واقع شده است؟ در این مطلب از بهروزسیر با رودخانه تاریم چین و جاذبه های گردشگری آن + عکس آشنا ….

نویسنده: منتشر شده در: 01 سپتامبر 2022 151 بازدید

تاریم چیست و در کجا واقع شده است

رودخانه تاریم (Tarim River)، یک رودخانه بسیار خاص و ویژه در نواحی جنوب کشور چین است. این رودخانه زیبا در حقیقت، یک رود داخلی (رودخانه بومی محصور شده در یک حوضه آبریز) در شهر ژین جیانگ (XinJiang) محسوب می شود. این رودخانه در اصل به حوضه آبریز تاریم که یک ناحیه بیابانی در مرکز قاره آسیا است، تعلق دارد. این ناحیه بیابانی یک پدیده زمین شناسی شگفت انگیز است و در منطقه ای میان کوهستان های تیان شان (Tian Shan) و کان لون (Kunlun) قرار گرفته است. برای لذت بردن از مناظر زیبای اطراف رودخانه Tarimچین می توانید با اخذ ویزای چین از بهروزسیر به این قسمت از آسیا سفر کنید.

رودخانه تاریم در زمان های گذشته به زمین های نمکی منتهی می شد اما در حال حاضر به راحتی قابل دسترس است؛ همانند دریاچه تایتِما (Taitema)؛ البته قبل از آنکه این دریاچه ها خشک شوند. رودخانه Tarim، طویل ترین زمین رودخانه ای در کشور چین به شمار می رود. حجم آب این رودخانه چیزی حدود 4 تا 6 میلیون متر مکعب تخمین زده شده است. دسترسی به آب این رودخانه حدود 5/158 متر مکعب در هر ثانیه است.

حوضه های آبریز رودخانه تاریم در طول دوران مختلف تاریخ، محل سکونت اقوام و قبایل مختلف در این ناحیه بوده است. اگرچه شاید در سرزمین های اطراف این رودخانه و حوضه های آبریز آن نتوان پوشش های گیاهی سرسبز و متنوع را مشاهده کرد اما همین بس که این منطقه در نوع خود بی نظیر بوده و دارای ارزش تاریخی بالایی می باشد.

رودخانه تاریم

رودخانه تاریم

دلیل نامگذاری رودخانه تاریم

خواندن دلیل نامگذاری رودخانه تاریم به این نام، بسیار جذاب است؛ واژه “تاریم” در حقیقت برای توصیف و توضیح یک ساحل استفاده می شود که آب رودخانه در آن قسمت به سمت یک دریاچه جریان دارد اما قادر نیست از شن های بیابان مجزا گردد! به عقیده بهروزسیر این پدیده زمین شناسی بسیار شگفت انگیز است! این صرفاً می تواند یک شگفتی طبیعت باشد که رودخانه Tarim در میان یک بیابان وسیع به دریاچه راه پیدا کند!

مطالعات هیدروگرافی نشان داده اند که بسیاری از رودخانه ها وجود دارند که در بیابان تاکلاماکان (Taklamakan Desert) جریان دارند. از ویژگی دیگر رودخانه تاریم، خود – مهاجرتی بودن جریان رودخانه است.

موقعیت جغرافیایی رودخانه تاریم

رودخانه تاریم به طول حدود 2030 کیلومتر در سیستم آبریز در بیابان قرار دارد. اگرچه این رودخانه تعداد کانال ها آبریز خود را به طور مرتب تغییر می دهد اما در طول سال، طول رودخانه تغییرات زیادی پیدا می کند. عمق رودخانه بسیار کم است و به همین دلیل برای قایق سواری یا حمل و نقل به هیچ عنوان مناسب نیست. به دلیل بارندگی های زیاد در این منطقه، جریان مستقیمی در انتهای رودخانه Tarim شکل گرفته است. به دلیل اینکه Tarim در میان زمین های بیابانی قرار گرفته است، رودخانه با خطر خشک شدن مواجه است و بهروزسیر پیشنهاد می کند در اولین فرصت از این پدیده منحصر به فرد در کشور چین دیدن کنید.

تاریم و موقعیت آب و هوایی رودخانه

تاریم و موقعیت آب و هوایی رودخانه

وسعت رودخانه تاریم و تمام حوضه های آبریز آن، چیزی در حدود 557000 کیلومتر مربع را پوشش می دهد. کمترین مقدار آب این رودخانه در اوایل ماه اکتبر تا ماه آوریل مشاهده شده است. فصل بهار و تابستان، بهترین زمان برای بازدید از رودخانه Tarim است؛ در این دو فصل، آب رودخانه به حداکثر مقدار خود می رسد بنابراین می توانید در ماه مه تا سپتامبر به چین سفر کنید. افزایش مقدار آب این رودخانه به دلیل ذوب شدن برف های قله های کوهستان تیان شان و کان لان می باشد.

آب و هوای رودخانه تاریم

میزان بارش باران در حوضه رودخانه تاریم در طول یک سال بسیار اندک است. در سال های اخیر میانگین بارش باران سالانه حدود 12 میلی متر در این منطقه ثبت شده است. البته در برخی از تپه های اطراف این رودخانه و نواحی دیگر، میانگین بارش سالانه به حدود 50 تا 100 میلی متر نیز می رسد. در کوهستان تیان شان، بارندگی حدود 510 میلی متر است. حداکثر درجه هوا در نواحی اطراف رودخانه Tarim و حوضه های آبریز آن، 40 سانتی گراد می باشد. شاید تعجب کنید اگر بگوییم این رودخانه از ماه دسامبر تا مارس، یخ می زند!!

تاریم و موقعیت جغرافیایی روخانه

تاریم و موقعیت جغرافیایی روخانه

خواندنی هایی در مورد رودخانه تاریم

برخی از مردم چین عقیده دارند رودخانه تاریم، بخشی از رودخانه زرد است. در دوران امپراتوری هان، عقیده بر آن بود که این رودخانه یکی از مناطق نمکی است که جزو دریاچه های نمکی محسوب می شود. مردمانی که در ناحیه ژی جیانگ زندگی می کنند به حرفه های مختلفی نظیر تولید کتان، کشت پنبه، میوه ها، پشم، محصولات کشاورزی و … مشغول هستند و از رودخانه Tarim به عنوان یک منبع آب استفاده می کنند. اقوام و قبایل زیادی در این حوضه آبریز زندگی می کنند که همه آن ها به نوعی به این رودخانه وابسته هستند.

سوالات متداول درباره رودخانه تاریم چین

حوضه تاریم به چه چیزی معروف است؟

رودخانه Tarim به لوپ نور ختم می شود. اعتقاد بر این است که حوضه تاریم دارای ذخایر بالقوه زیادی از نفت و گاز طبیعی است . متان بیش از 70 درصد از ذخایر گاز طبیعی را تشکیل می‌دهد، با محتوای متغیر اتان (<1٪ تا 18٪) و پروپان (<0.5٪ تا 9٪).

تماس بگیرید