تهران، بهشتی، میدان تختی
شنبه - پنجشنبه 9.00 - 17.00

کاخ پوتالا در ناحیه تبت

مکان-های-دیدنی-شهر-لانژو-بهروزسیر
چکیده این مطلب:

کاخ پوتالا،یکی از جاذبه های گردشگری چین در منطقه Lhasa،ناحیه مستقل تبت است.این کاخ،زمانی به عنوان محل اقامتی دالای لاما به شمار می رفت اما ….

نویسنده: منتشر شده در: 19 ژانویه 2019 202 بازدید

کاخ-پوتالا-بهروزسیرکاخ پوتالا (Potala Palace)، یکی از جاذبه های گردشگری چین در منطقه Lhasa، ناحیه مستقل تبت است. این کاخ، زمانی به عنوان محل اقامتی دالای لاما (Dalai Lama) به شمار می رفت اما پس از این که دالای لامای چهاردهم در سال 1959 به هندوستان فرار کرد، صرفاً یک مکان دیدنی در ناحیه تبت چین محسوب می شود و نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. برای بازدید از کاخ پوتالا کافی است ویزای گروهی چین را دریافت کنید و به این کشور سفر نمایید.

کاخ-پوتالا-1-بهروزسیرکاخ پوتالا که پس از کوه پوتالا به شهرت رسیده است، یکی از نمادهای اسطوره ای از آیین بودیسم و همه پیروان او به شمار می رود. دالای لامای پنجم، ساخت این کاخ را در سال 1645 آغاز کرد؛ پس از آن مشاور مذهبی او به نام کونچوگ چوفل (Konchog Chophel)، بیان کرد که از این مکان به عنوان اقامتگاه دولتی استفاده شود؛ بنابراین مکان آن را میان دو صومعه درِپونگ و سِرا (Dreping and Sera Monasteries) و شهر قدیمی هاسا تعیین کردند. قلعه های باستانی به رنگ سفید و قرمز که در این منطقه وجود دارند توسط فردی به نام سونگت سِن گامپو (Songtsen Gampo) در سال 637 ساخته شده اند. بهروزسیر پیشنهاد می کند با ویزای گروهی چین به شهر هاسا در کشور چین سفر کنید و از تماشای کاخ در تبت لذت ببرید.

آشنایی با معماری و ساخت بنای کاخ پوتالا

معماری-و-ساخت-بنای-کاخ-پوتالا-بهروزسیرکاخ پوتالا در وسعتی به مساحت 3700 متر در کنار کوه های قرمز در مرکز دهکده هاسا ساخته شده است. این کاخ دارای دیواره های شیب دار که برخی از قسمت های آن به صورت ردیف های شکسته با پنجره های زیاد می باشد؛ البته نمای ظاهری کاخ پوتالا شاید به یک قلعه بزرگ یا قصر، شباهت نداشته باشد اما در بسیاری از خصوصیات مانند معماری و طراحی، مانند سایر کاخ ها ساخته شده است.
در قسمت جنوبی کاخ پوتالا، یک فضای بزرگ و وسیع وجود دارد که توسط دیوارها و دروازه ها محصور شده است. مجموعه ای پلکان ها که در فواصل مختلف، صاف یا شکسته شده اند نیز در این کاخ قابل مشاهده هستند. در قسمت مرکزی کاخ ، یک بنای بزرگ به رنگ قرمز وجود دارد که آن را از سایر بخش ها متمایز می سازد. در این قسمت اصلی کاخ، تعدادی کلیسا، زیارتگاه های دالای لاما، سالن و راهرو وجود دارند که همگی با نقاشی ها و حکاکی های مختلف و گاهاً برجسته تزئین شده اند. چند کاخ متخلف نیز در اطراف بنای مرکزی در این مکان ساخته شده است. اگر قصد دارید از داخلی این کاخ دیدن کنید، ویزای گروهی چین را دریافت کرده و به دهکده هاسا سفر کنید.

کاخ پوتالا در گذر تاریخ

کاخ-پوتالا-در-گذر-تاریخ-بهروزسیربنای اصلی کاخ پوتالا برای اولین بار توسط سونگت سِن گامپو بر فراز تپه های سرخ ساخته شد. در طول تاریخ از این مکان به عنوان عبادتگاه دالای لاما استفاده میشد تا اینکه در سال 1645، دالای لامای پنجم، ساخت قسمت دیگری از این کاخ را آغاز نمود. ساخت فضای بیرونی کاخ حدود 3 سال به طول انجامید اما تمام محوطه کاخ پوتالا که در آن سال ساخته شد، به همراه بناها، قسمت های داخلی و بیرونی و …، همه به طور کلی در مدت 45 سال به اتمام رسیدند.
دالای لاما و دولتمردان او در سال 1649 به بناهای کاخ پوتالا نقل مکان کردند. آخرین ساخت و سازهای این کاخ در سال 1694 انجام شد. از آن زمان، این کاخ به عنوان تفریحگاه زمستانی دالای لاما و خانواده او به شمار می رفت. بهروزسیر توصیه می کند اگر به تاریخ باستان و بررسی دین بودا در کشور چین علاقه دارید حتماً از کاخ پوتالا دیدن کنید.
کاخ پوتالا در طول قیام تبت در برابر چینی ها که در سال 1959 رخ داد، آسیب زیادی دید. بسیاری از قسمت های این کاخ مجدداً بازسازی شدند. در این کاخ می توانید تعداد زیادی مجسمه، نقاشی روی دیواره ها، حکاکی های زیبا و ستون های بلند را تماشا کنید. اگر ویزای گروهی چین را دریافت کنید می توانید به ناحیه زیبا و باشکوه تبت در چین سفر کنید.
بنای تاریخی کاخ پوتالا در سال 1994 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. در سال 2000، دو بنای تاریخی دیگر با نام های معبد جوخانگ (Jokhang Temple) و نوربولینگ کا (Norbulingka) به دنباله نام کاخ پوتالا به عنوان مکان های دیدنی این منطقه به ثبت رسیدند. ارتفاع برخی از قسمت های این کاخ حدود 400 و 300 متر می باشد و ضخامت ستون های سنگی در این بنا در حدود 3 تا 5 متر است.
کاخ پوتالا در 13 طبقه ساخته شده است و دارای بیش از 1000 اتاق، 10000 زیارتگاه و 200000 مجسمه بوده و در ارتفاع حدود 117 متری بر بالای تپه مارپو قرار دارد. با در نظر گرفتن ارتفاع تپه سرخ می توان گفت کاخ پوتالا در ارتفاع 300 متری از سطح دهکده واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − سیزده =

تماس بگیرید