تهران، بهشتی، میدان تختی
شنبه - پنجشنبه 9.00 - 17.00

مجسمه های بودا در چین و تاریخچه آن + عکس – بهروزسیر

مجسمه های بودا
چکیده این مطلب:

مجسمه های بودا جزو جاذبه های گردشگری چین و نمادی از تمدن مشرق زمین به شمار می روند. آئین بودا برای اولین بار در دوران ….

نویسنده: منتشر شده در: 05 نوامبر 2022 617 بازدید

مجسمه های بودا جزو جاذبه های گردشگری چین و نمادی از تمدن مشرق زمین  به شمار می روند. اگر بخواهید به طور دقیق به تاریخ پیدایش آیین بودا و ساخت مجسمه های بودا پی ببرید پیشنهاد می کنیم با ویزای چین، رهسپار سرزمین افسانه‌ای چین شوید. در این مطلب اطلاعات مفیدی در خصوص آیین بودا و ساخت مجسمه های بودایی در طول تاریخ چین باستان برای شما بیان می کنیم. امیدواریم مطالعه این مطلب به قدر کافی شما را تشویق کند تا با خدمات گردشگری بهروزسیر  برای تماشای این جاذبه های دیدنی به کشور چین سفر کنید.

مجسمه های بودا

مجسمه های بودا

مجسمه های بودا؛ پیروان بودا

آئین بودا برای اولین بار در دوران امپراطوری هان شرقی در سال ۲۵ تا ۲۲۰ شروع به گسترش کرد. آن دوران مقارن با وضعیت بی‌ثباتی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی چین شناخته می شود. بسیاری از گروه ها و افراد جامعه در محدوده قلمرو این امپراطوری، آشوب ها و شورش های قومی و قبیله ای به راه انداختند. برخی در این میان پیروز شدند و برخی دیگر شکست خوردند. بسیاری از مردم چین در طبقات اجتماعی مختلف بر سر فرهنگ و مذهب نیز دچار اختلاف شدند. در همان زمان، آئین بودا به این سرزمین معرفی شد و در کوتاه ترین زمان، میلیون ها نفر را به سمت خود جذب کرد.

پس از گسترش آئین بودا به تدریج، عقاید فرهنگ و آداب و رسوم این مذهب بین مردم گسترش پیدا کرد. ساخت مجسمه های بودا یکی از این هنرهای تجسمی می ‌باشد که در چین باستان به عنوان یک هنر ماندگار معرفی شده است. مجسمه  در ابعاد، اندازه ها و جنس های مختلف ساخته می شوند.

مجسمه های بودا؛ پیروان بودا

مجسمه های بودا؛ پیروان بودا

ارزش و جایگاه مجسمه های بودا

از زمانی که آیئین بودا در میان مردم چین گسترش یافت، طراحی و ساخت مجسمه های بودا به تدریج نه تنها به عنوان پرستش و قرار دادن در معابد مورد توجه قرار گرفت، بلکه به عنوان یک هنر مشرق زمین، نظر هنرمندان را به خود جلب کرد. چه بسا افرادی که به این کشور سفر می کنند و مجسمه‌های بودا که در مدل‌های مختلف ساخته شده است را به عنوان سوغات چین خریداری می نمایند. این مجسمه ها در حال حاضر جایگاه خاصی در موزه‌ها و پرستشگاه های جهان  به دست آورده اند.

پس از سال های طولانی و با گذشت بیش از ۳۷۰ سال از آشوب‌های سلسله های امپراطوری در شمال و جنوب کشور چین، مقارن با سال‌های ۴۲۰ تا ۵۸۱ ، بار دیگر سلسله امپراطوری سوئی در سال ۵۸۱ تا ۶۱۸ توانست اتحاد این سرزمین را بازسازی کند و اقدامات مناسبی را برای یکپارچه کردن مردم انجام دهد. در طول امپراطوری سلسله تانگ، مقارن با سال ۶۱۸ تا ۹۰۷ آئین بودا و ساخت مجسمه های بودا به تدریج به عنوان ریشه زندگی روزمره مردم چین باستان شناخته شد.

ارزش و جایگاه مجسمه های بودا

ارزش و جایگاه مجسمه های بودا

هنر ساخت مجسمه  به سرعت در سرزمین های شمالی و جنوب چین باستان توسعه یافت. این مجسمه ها از برنز، سنگ یا گل رس ساخته می شدند و با عناوین مختلف در معبدها نگهداری و به نمایش در می آمدند.

ساخت مجسمه های بودا و نگرش مردم به آئین بودا به تدریج در طول سلسله سونگ، مقارن با سال‌های ۹۶۰ تا ۱۲۶۰ شروع به تضعیف شدن کرد. ویژگی های مقدس و اندیشه های والا که در آیین بودا وجود داشت در این دوران متزلزل شد؛ به طوری که ساخت مجسمه به سمتی سوق پیدا کرد که آنها را مانند انسان می پنداشتند، به خدا نسبت می دادند و آنها را می پرستیدند. با این حال اگر چه اعتقاداتی اولیه مذهب بودا تغییراتی پیدا کرد اما ساخت مجسمه های بودا نقش مثبتی در گسترش آئین بودایی در چین باستانی  ایفا نمود.

تحول ساخت مجسمه های بودا در عصر حاضر 

مجسمه های بودا در سلسله یوان در سال ۱۲۷۱تا ۱۳۶۸ به گونه ای ساخته شدند که چهره، لباس و سایر جزئیات بر روی صندلی یا بدن مجسمه به طور کامل دیده می شدند. همچنین در برخی از مجسمه ، صندلی توسط گل ها یا برجستگی هایی تزیین شده بود.

در طول سلسله های مینگ و کینگ، مقارن با سال های ۱۹۱۹ تا ۱۹۶۸ به‌تدریج هنر ساخت مجسمه  به سمتی سوق پیدا کرد که با مقیاس های مختلف این مجسمه ها ساخته می شدند و در معابد در شهرهای مختلف چین کشور چین برای عبادت قرار می گرفتند.

تحول ساخت مجسمه های بودا در عصر حاضر 

تحول ساخت مجسمه های بودا در عصر حاضر 


جاذبه های گردشگری چین در معابد

اگرچه ظاهری مجسمه  همه به یکدیگر شباهت دارند اما جزئیات ساخت و هنرهای ظریف که برای تزیین مجسمه ها به کار رفته است، زیبایی تعدادی از آن ها را دو چندان کرده به قدری که بسیاری از این آثار مجسمه در موزه های شهرهای مختلف چین نگهداری می شوند. نمونه ای از مجسمه های معروف آیین بودا را می توانید در شکل های زیر مشاهده کنید.

مجسمه بودا ساخته شده از طلا و برنز – ناحیه تای هی – سلسله وی شمالی – 477 تا 499

مجسمه بودا

مجسمه بودا

مجسمه های بودایی ساخته شده از طلا

مجسمه های بودایی ساخته شده از طلا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =

تماس بگیرید