تهران، بهشتی، میدان تختی
شنبه - پنجشنبه 9.00 - 17.00

مسجد چین چگونه است | آشنایی با مساجد اسلامی در چین

آشنایی-با-مساجد-اسلامی-در-چین-بهروزسیر
چکیده این مطلب:

آشنایی با مساجد اسلامی در چین به منزله راهی برای بررسی تاریخ اسلام در مشرق زمین در کشور چین است. اولین بنای مسجد در کشور ….

نویسنده: منتشر شده در: 29 سپتامبر 2022 611 بازدید

مساجد اسلامی در چین

آشنایی با مساجد اسلامی در چین به منزله راهی برای بررسی تاریخ اسلام در مشرق زمین در کشور چین است. شاید بسیاری از افراد با شنیدن نام ساخت مسجد در چین دچار شگفتی شوند، چرا که این سرزمین افسانه ای به مهد معابد بودا تعلق دارد؛ با این حال، مسجد چین دارای قدمت و پیشینه تاریخی جذاب و شنیدنی است. با ویزای چین به این کشور سفر کنید و از مساجد مختلف در شهرهای چین دیدن نمایید. بهروزسیر در این سفر، همراه شما خواهد بود.

مسجد چین

مسجد چین

مسجد چین چگونه است

مسجد در چین، مکان هایی هستند که برای عبادت مسلمانان در این کشور در شهرهای مختلف ساخته شده است. اولین بنای مسجد در کشور چین با نام “مسجد بزرگ ژی آن” در زمان سلسله تانگ در قرن هشتم میلادی ساخته شد. در حال حاضر، بیش از 39000 مسجد در این کشور وجود دارد که حدود 25000 از آنها در ژینگ جیانگ، ناحیه ای در شمال چین قرار دارند. مسجد چین با نام های محلی در میان مردم شناخته می شوند.

مسجد در چین

مسجد در چین

مفاهیم مسجد در چین

اکثر مسجد چین دارای مفاهیم و نقاط مشترک با یکدیگر هستند. مفاهیمی همچون معماری اسلامی، سبک محلی در ساخت بنا و شواهدی مبنی بر معماری ایران و آسیای میانه را می توان در ساختمان مسجد چین مشاهده کرد. آنچه از یک مسجد انتظار دارید – مناره های بلند، سقف های گنبدی شکل، طاق باریک و ستون های افراشته – همگی در ساخت بنای مساجد اسلامی در چین اجرا شده اند. در بسیاری از این مسجدها می توانید ترکیبی از سبک های شرقی و غربی را مشاهده کنید. تعدادی از این مساجد نیز از نمای بیرون به معبدها شباهت دارند، در حالیکه یک مسجد برای مسلمانان می باشند.

فهرستی از معروف ترین مساجد اسلامی در چین

  1. مسجد Niujie Mosque در شهر Xicheng استان Beijing
  2. مسجد Qingjing Mosque در شهر Quanzhou استان Fujian
  3. مسجد Bukui Mosque در شهر استان Heilongjiang
  4. مسجد Daowai Mosque در شهر استان Harbin
  5. مسجد Nanning Mosque در شهر Nanning استان Guangxi
  6. مسجد Huaisheng Mosque در شهر Guangzhou استان Guangdong
  7. مسجد Huasi Mosque در شهر Linxia استان Gansu
  8. مسجد Dunhuang Mosque در شهر Dunhuang استان Gansu
  9. مسجد Macau Mosque در شهر Our Lady of Fatima Parish استان Macau
  10. مسجد Tongxin Great Mosque در شهر Tongxin استان Ningxia
  11. مسجد Dongguan Mosque در شهر Xining استان Qinghai
  12. مسجد Jiezi mosque در شهر SalarQinghai استان Xunhua
  13. مسجد Great Mosque of Xi’an در شهر Xi’an استان Shaanxi
  14. مسجد Jinan Great Southern Mosque در شهر Jinan استان Shandong
  15. مسجد Fuyou Road Mosque در شهر Huangpu استان Shanghai
  16. مسجد Xiaotaoyuan Mosque در شهرHuangpu استان Shanghai
  17. مسجد Lhasa Great Mosque در شهر Lhasa استان Tibet
  18. مسجد Afaq Khoja Mausoleum در شهر Haohan استان Xinjiang
  19. مسجد Khotan Mosque در شهر Hotan استان Xinjiang
  20. مسجد Id Kah Mosque در شهر Kashgar استان Xinjiang
  21. مسجد Najiaying Mosque در شهر Yuxi استان Yunnan

دین اسلام چگونه به کشور چین راه پیدا کرد؟

درباره ورود دین اسلام به کشور چین و بررسی تاریخ اسلام در این کشور، نامی از افرادی همچون سعد ابن ابی وقاص (594 تا 674)، جعفر ابن ابی طالب و جاحش به چشم می خورد. این افراد برای موعظه به کشور چین وارد شدند و نسبت به تبلیغ دین اسلام اقدام نمودند. زمانی که سعد ابن ابی وقاص برای سومین بار به چین سفر کرد، عثمان از او خواست که هدایت سفارت را در چین بر عهده بگیرد. به این ترتیب، امپراتور آن زمان به گرمی از او استقبال کرد. شاید برای شما جالب باشد اگر بگوییم که یکی از قدیمی ترین مسجد چین با نام “مسجد هوآی شِنگ”، یکی از قدیمی ترین مساجد جهان است که در توسط سعد ابن ابی وقاص در این کشور ساخته شده است.

درباره تاریخچه اسلام و مساجد اسلامی در چین باید به دوران امپراتوری تانگ، سونگ، یوآن، مینگ، کینگ و سپس جمهوری خلق چین بپردازیم. این مسأله به زمان و حوصله بیشتری نیاز دارد و از این بحث خارج است اما در اهمیت ساخت مساجد اسلامی در چین، همین بس که بیان کنیم اسلام نه تنها در آسیای مرکزی، بلکه در سرزمین های دوردست نیز در طول دوران تاریخی به محبوبیت رسیده است.

تاریخچه مسجد چین

تاریخچه مسجد چین

یکی دیگر از عواملی که موجب شده است دین اسلام بتواند به کشور چین راه پیدا کند، مبادلات تجاری میان عربستان و چین است. در زمان قبل از اسلام، تجارت میان عربستان و سواحل جنوبی کشور چین انجام می گرفته است. در این میان، بسیاری از دریانوردان و تجار عرب به دین اسلام گرویده بودند و همین عامل موجب شد که اسلام به چین نفوذ کند. این دوران، مقارن با حکومت مغول ها در سلسله یوآن بود.

در طول سلسله مینگ، به تدریج آموزش های اسلامی آغاز شد. این آموزش ها در سرزمین چین به نام “جینگ تاگ جیائو” شهرت داشت. آشنایی با معماری اسلامی و ساخت بناها و مساجد اسلامی در چین و همچنین آموزش زبان عربی برای قرائت قرآن، نمونه ای از این آموزش ها بودند.

در حال حاضر شاهد آن هستیم که مسلمانان در تمام شهرهای کشور چین در کنار سایر مذهب ها زندگی می کنند. تماشای مساجد اسلامی در چین با استفاده از ویزای فوری چین و خدمات گردشگری بهروزسیر، یک تجربه بی نظیر برای مروری بر تاریخ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =

تماس بگیرید