تهران، بهشتی، میدان تختی
شنبه - پنجشنبه 9.00 - 17.00

گیاهان چینی برای حفظ پوستی سالم و درخشان

گیاهان چینی
چکیده این مطلب:

گیاهان چینی به گیاهان دارویی گفته می شود که خواص درمانی داشته و بسیاری از آنها برای مراقبت های پوست مو و زیبایی به طور ….

نویسنده: منتشر شده در: 04 نوامبر 2022 914 بازدید

5 گیاهان چینی که میتوانید در خانه پرورش دهید

گیاهان چینی برای حفظ پوستی سالم و درخشان به گیاهان دارویی گفته می شود که خواص درمانی داشته و بسیاری از آنها برای مراقبت های پوست مو و زیبایی به طور سنتی در چین باستان مورد استفاده قرار می‌گرفتند. گیاه شناسی چینی از زمان چین باستان و در دوران امپراتوری های مختلف در این کشور، یک حرفه و مهارت به شمار می رفته است.

استفاده صحیح از گیاهان چینی در درمان بیماری ها و همچنین زیبایی پوست برای تمام مردم کشور چین اهمیت داشته است، به گونه ای که تاکنون به عنوان طب سنتی چینی در جامعه باقی مانده است. توجه به پرورش گیاهان بومی کشور چین به صورت صنعتی و گلخانه‌ای و همچنین تولید آنها در خانه ها در کشورها اهمیت پیدا کرده است، به اندازه ای که کشاورزی و گیاهان دارویی را نیز تحت تاثیر قرار داده؛ به جرات می توان گفت ردپای گیاهان چینی را می‌توان در کشورهای آمریکایی و اروپایی نیز دنبال کرد.

اگر با بهروزسیر و اخذویزای چین به این سرزمین سفر کردید به راحتی می توانید در مناطق محلی هر یک از شهرهای چین به ویژه روستاها نمونه هایی از گیاهان چینی بومی را پیدا کنید.

گیاهان چینی

گیاهان چینی

تاریخچه گیاهان چینی و درمان های دارویی

در ادبیات چین باستان و آنچه در متون قدیمی کشور چین در مورد گیاهان چینی مطرح شده است، شواهد نشان می دهند بیش از ۱۰۰۰۰۰ داروی چینی برگرفته از گیاهان دارویی در این سرزمین وجود داشته است. همچنین مردم چین باستان قادر بودند از گیاهان، عصاره درمانی استخراج کنند و از آن برای زیبایی پوست و یا درمان بیماری ها استفاده نمایند. آنچه به عنوان استخراج عصاره از گیاهان دارویی در جامعه امروزه در صنعت داروسازی شاهد هستیم، به نوعی بر گرفته‌از مطالعات گیاهان چینی در کشور چین باستان در تاریخ این کشور می باشد.

مردم چین برای استفاده از گیاهان چینی در کاربردهای مختلف، طبیعت افراد را به چهار دسته مزاج داغ، گرم، خنک و سرد تقسیم بندی می کردند. بسته به اینکه هر کدام از بیماری ها در کدام فصل سال، رواج پیدا می کرد، از یکی از گیاهان چینی برای درمان آن استفاده می کردند. گیاهان چینی که برای زیبایی پوست و درمان های دارویی به کار می روند، عموماً در طبیعت و کوهستان های کشور چین در تمام مناطق رشد می‌کنند؛ به طور مثال، نیمه های شمالی چین و نیمه های جنوبی چین، خاستگاه گیاهان دارویی می باشد.

تاریخچه گیاه چینی

تاریخچه گیاه چینی

برخی از گیاهان چینی با خواص دارویی و زیبایی پوست

بیش از ۳۰۰ گونه گیاهان چینی با خواص درمانی و دارویی و همچنین خواص موثر برای زیبایی پوست در این کشور شناسایی شده است. برخی از مهمترین گونه ها به صورت زیر معرفی می شود:

  • Ginseng
  • wolfberry
  • dong quai (Angelica sinensis(
  • astragalus
  • bupleurum
  • cinnamon
  • coptis
  • ginger
  • hoelen
  • licorice
  • ephedra sinica
  • peony
  • rehmannia
  • rhubarb
گیاه چین برای درمان و زیبایی

گیاه چین برای درمان و زیبایی

5 گیاه چینی که می توانید آن را در خانه نیز پرورش دهید

طب سنتی چینی و استفاده از گیاهان چینی به مردم می آموزد که ترکیبات تقویت کننده و تضمین کننده سلامت در گیاهان مختلف قادر هستند برای درمان اختلالات جسمی و همچنین مراقبت های زیبایی و سلامت پوست مفید واقع شوند. هزاران هزار گیاه دارویی در جهان وجود دارد. در این قسمت، ۵ گیاه دارویی که می توانید در محوطه خانه یا حیاط خلوت و حتی در یک گلخانه کوچک، آنها را پرورش دهید به شما معرفی می شوند. خاستگاه این گیاهان چینی از سرزمین چین باستان دست.

1- گیاه چینی خربزه تلخ؛ Momordica Charantia

خربزه تلخ یک گیاه چینی عجیب و غریب است که از نظر ظاهری شبیه خیار می باشد. این گیاه متعلق به خانواده Cucurbitaceae است. هنگامی که این گیاه رشد می کند از نظر ظاهری شبیه به یک درختچه می شود. میوه های خربزه تلخ پس از سه ماه آماده هستند که از درخت جدا شوند. خربزه تلخ یک گیاه چینی است که سرشار از ترکیبات بتاکاروتن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین های C، B2 و B3 می باشد. از این گیاه در طب چینی برای درمان بیماری های کبد، معده، کاهش قند و فشارخون استفاده می شده است.

گیاه چینی خربزه تلخ؛ Momordica Charantia

گیاه چینی خربزه تلخ؛ Momordica Charantia

2- گیاه چینی فلفل هندی؛ Fructus Capsici

یکی دیگر از گیاهان چینی است فلفل هندی است که به عنوان گیاه یک ساله به آب و هوای گرم نیاز دارد؛ پس از کاشت بذر و گذشت شش هفته باید به وضعیت بوته های رشد پیدا کرده فلفل ها رسیدگی شود. در 100 روز به دقت باید از گیاه فلفل هندی مراقبت شود تا میوه ها رشد پیدا کنند. فلفل هندی سرشار از کلسیم، منگنز، فلاونوئیدها، ویتامین های C، B6 و E می باشد. در طب چینی از فلفل هندی برای گرم نگه داشتن بدن استفاده می شده است.

گیاه چینی فلفل هندی؛ Fructus Capsici

گیاه چینی فلفل هندی؛ Fructus Capsici

3- گیاه چینی به نام یام؛ Dioscorea Opposita

یکی دیگر از گیاهان چینی که در هر سال در فصل های خاصی روشن می کند، گیاه یام است. از ماه مارس تا آوریل، این گیاه می ‌تواند تا حدود ۱۸ اینچ رشد کند. یام درمان عالی برای بیماری های خون و کلیه است.

گیاه چینی به نام یام؛ Dioscorea Opposita

گیاه چینی به نام یام؛ Dioscorea Opposita

4- گل داوودی

یکی از گیاهان چینی، گل داوودی است. این گل ها را می توانید در خانه پرورش دهید. علاوه بر زیبایی و عطر دلپذیر، این گیاه سرشار از روغن ها، آمینو اسیدها، ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. گل داوودی هم برای مراقبت از پوست و هم برای کبد مناسب است. گل داوودی برای حیوانات خانگی سمی می باشد.

گیاه چینی گل داوودی

گیاه چینی گل داوودی

5- گیاه چینی  Jiao Gu Lan / Gynostemma Pentaphyllum

این گیاه چینی نوعی گیاه دارویی، چای با خاصیت بالا رونده است. این گیاه، یک داروی طبیعی و انرژی زا محسوب می‌شود که موجب تقویت حافظه می گردد.

علاوه بر مواردی که در فوق ذکر شدند، سایر روغن های گیاهی که از گیاهان چینی به دست می‌آیند برای مراقبت از پوست و شادابی استفاده می شوند.

گیاه چینی  Jiao Gu Lan / Gynostemma Pentaphyllum

گیاه چینی  Jiao Gu Lan / Gynostemma Pentaphyllum

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =

تماس بگیرید