تهران، بهشتی، میدان تختی
شنبه - پنجشنبه 9.00 - 17.00

واقعیت مجازی برای کمک به معتادان

واقعیت-مجازی-برای-کمک-به-معتادان1-بهروزسیر
چکیده این مطلب:

واقعیت مجازی برای کمک به معتادان در مرکز تحقیقاتی شانگهای، یک تحول بزرگ در فناوری واقعیت مجازی است. به این ترتیب میزان وضعیت اعتیاد افراد ….

نویسنده: منتشر شده در: 22 جولای 2019 34 بازدید

واقعیت مجازی برای کمک به معتادان و درمان معتادان مخدر

واقعیت مجازی برای کمک به معتادان و درمان معتادان مخدر

واقعیت مجازی برای کمک به معتادان در مرکز تحقیقاتی شانگهای، یک تحول بزرگ در فناوری واقعیت مجازی است. یک برنامه آزمایشی (مطالعه تحقیقاتی) در مرکز توانبخشی شهر شانگهای، یک تکنولوژی ویژه را برای سنجش اعتیاد افراد به کار می‌گیرد و نحوه برخورد با آن را نیز تعیین می کند. در این مرکز تحقیقاتی یک دانشمند با نام “ویکتور وو” در یک اتاق درمانی ویژه معتادان به مواد مخدر، یک آزمون ساده اجرا می کند.

 او یک فرد معتاد را که در حال ترک مواد مخدر است، در مقابل یک صفحه رایانه می نشاند و نمایش های مختلفی را از طریق یک هدست به صورت واقعیت مجازی برای او به نمایش درمی آورد. در یک صحنه که در رایانه نمایش داده می شود، یک زن و مرد جوان بر روی یک مبل نشسته اند و در حال نوشیدن یک مایع شفاف از طریق یک بطری کوچک هستند! (مصرف مواد مخدر). همانطور که آنها این نوشیدنی را می نوشند گیره های مخصوص به دست فرد معتاد متصل می شود تا واکنش های فیزیکی او مورد ارزیابی قرار گیرد.

نتایج به طور چشمگیری نشان می دهد محرک ها بر روی فرد معتاد تاثیر گذاشته و او را وادار به واکنش می کند.

واقعیت مجازی و چگونه انجام آزمایش

واقعیت-مجازی-برای-کمک-به-معتادان-بهروزسیر

 در حالیکه در صفحه مجازی، افراد در حال استفاده از آن نوشیدنی (ماده مخدر) هستند، فرد معتاد مقابل رایانه نیز به مدت حداقل ۱۰ ثانیه متقاعد می شود که او هم از این مخدر استفاده کند. این واقعیت مجازی، یک مطالعه جذاب و شگفت انگیز است. با  ویزای چین  از بهروزسیر می توانید از این مراکز دیدن کنید.

صحنه های مشابه با این اتفاق برای افراد معتاد به نمایش در می آید؛ در هر واکنش، اینطور برداشت می شود که فرد معتاد هنوز درجه ای از تمایل به سمت مواد مخدر را دارد. آزمایش های انجام شده در مرکز تحقیقاتی شانگهای، یک تحول بزرگ در فناوری واقعیت مجازی برای کمک به معتادان است. به این ترتیب میزان وضعیت اعتیاد افراد به مواد مخدر و گرایش آنها به مصرف بیش از حد یا مصرف اندک مخدرها تعیین می شود؛ سپس دانشمندان با استفاده از روش های درمانی برای کمک به آنها اقدام می کنند.


درمان معتادان با استفاده از واقعیت مجازی

درمان-معتادان-با-استفاده-از-واقعیت-مجازی-بهروزسیر

اگرچه مرکز توانبخشی شانگهای در کشور چین یکی از پیشرفته ترین مراکز برای استفاده از واقعیت مجازی برای کمک به معتادان است، اما در حقیقت برای اولین ‌بار برخی از موسسات توانبخشی در استان شرقی ژی جیانگ این کار را انجام دادند. بررسی واکنش‌های معتادان، دقیقاً همان چیزی بود که در این مرکز انجام می شد. در این مطالعات، تصاویر مختلفی به معتادان نمایش داده می‌شد و واکنش و عکس العمل حرکت چشم آنها و تمرکز و خواندن آنها مورد بررسی قرار می گرفت. میزان دقت فرد معتاد در تصاویر به نوعی با اعتیاد آنها در ارتباط بود. در حال حاضر مرکز توانبخشی شانگهای یک مرکز پیشرفته در کینگ دونگ قادر به درمان ۱۸۰۰ نفر معتاد از طریق واقعیت مجازی می باشد.


اقداماتی برای فرهنگ سازی عدم مصرف مواد مخدر در کشور چین

فرهنگ-سازی-عدم-مصرف-مواد-بهروزسیر
در زمان های گذشته نه چندان دور، دولت چین هنگامی که می‌خواست به افراد معتاد هشدار دهد که مصرف مواد مخدر تا چه میزان برای سلامتی آنها خطرناک است، برنامه های تلویزیونی چینی و تصاویر بسیار وحشتناک از افرادی که سلامتی خود را با مصرف مواد مخدر در طولانی مدت از دست داده اند، پخش می‌کرد. نتایج به مرور زمان نشان دادند که برنامه‌های تلویزیونی یا تصاویر منتشر شده حتی در ژورنال ها و مجلات علمی به اندازه کافی واقعی و ملموس نبودند. بنابراین دانشمندان تصمیم به اقدامات علمی تری گرفتند.

یکی از متخصصان این حوزه بیان کرده است که این امکان وجود ندارد که افراد معتاد را متقاعد سازیم بر روی آموزش های ما تمرکز کنند. شاید بتوان روش‌های دیگری را ارائه داد که به نوعی چشم و ذهن آنها را درگیر کند. از سال ۲۰۱۵ استفاده از واقعیت مجازی توجه دانشمندان کشور چین را به خود جلب کرد، به گونه‌ای که امروزه فناوری واقعیت مجازی به یکی از روش‌های درمانی برای معتادان تبدیل شده است.

واقعیت مجازی برای کمک به معتادان، دقیقاً چه چیزی است؟

واقعیت-مجازی-برای-کمک-به-معتادان1-بهروزسیر

سیستم واقعیت مجازی برای اولین بار با همکاری مرکز توانبخشی در شهر شانگهای، دانشکده روانشناسی و علوم شناختی دانشگاه شرق چین و شرکت کینگ تکنولوژی شهر شانگهای ارائه شد. واقعیت مجازی عبارت است از استفاده از تصاویر مجازی و ارسال سیگنال های آن به مغز و چشم افراد معتاد و همچنین ثبت عکس العمل های واقعی از افراد معتاد. البته درک واقعیت مجازی برای کمک به معتادان برای بسیاری از افراد اندکی دشوار است.

در سیستم واقعیت مجازی یک وسیله یا ابزار خاص برای ردیابی تحرک چشم معتادان به همراه یک هدست که بر روی مغر آنها قرار داده می شود به کار می رود. تمام تجهیزات مجهز به الکترود های اندازه گیری فعالیت مغز بر اساس پالس های ثابت است.

در سیستم واقعیت مجازی، تصاویر یا نمایش‌ها در مقابل چشمان فرد معتاد به نمایش در می آیند، سپس عکس العمل های بدن فرد معتاد که شامل گرایش و عدم گرایش به مصرف مواد مخدر است، توسط دستگاه ثبت می شود. به این ترتیب، دانشمندان می توانند تصمیم بگیرند که از چه درمانی برای آنها استفاده کنند.


خلاصه واقعیت مجازی برای کمک به معتادان

طبق گزارش سالانه در سال ۲۰۱۷ ، آمار نشان داده است که حدود دو و نیم میلیون نفر از مردم چین به مواد مخدر گرایش دارند. از این آمار بیش از ۳۲۰ هزار نفر در مرکز توانبخشی سراسر کشور تحت درمان قرار گرفته اند. واقعیت مجازی به این افراد کمک زیادی می‌کند؛ چه بسا بسیاری از مواد مخدر خطرناک می تواند جلن یک فرد را بگیرد. فناوری واقعیت مجازی برای کمک به معتادان به ویژه برای نسل جوان برای در امان نگه داشتن آنها از اعتیاد بسیار مفید واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − پنج =

تماس بگیرید